همشهری آنلاین: ارزش سهام بانک‌های اروپایی با تشدید نگرانی‌ها درباره پرتغال و بحران سیاسی به وجود آمده در این کشور که در صورت ادامه ممکن است اجرای تدابیر ریاضت اقتصادی را زیر سئوال برد، در معلامات روز چهارشنبه بازار مالی به شدت کاهش یافت.

globe

به گزارش خبرگزاری رویترز از لیسبون، در پی افزایش هزینه قرض گرفتن پرتغال، ارزش شاخص سهام استوکس که سهام بانک‌های اروپایی در آن در هر روز کاری ارزش گذاری می‌شود دو و هفت دهم درصد کاهش یافت و این در حالی است که ارزش شاخص سهام استوکس 600 نیز در معاملات امروز یک و 23 صدم درصد ارزش خود را از دست داد.

بر اساس این گزارش نرخ سود اوراق قرضه با سررسید ده ساله (هزینه استقراض بلند مدت) پرتغال امروز به هشت و دو دهم درصد رسید که از آخر سال گذشته تاکنون سابقه نداشته است هزینه استقراض این کشور تا این حد افزایش یابد.

در پرتغال، ارزش شاخص سهام بانک ملنیوم بی سی پی و بانکو اسپریتو سانتو به ترتیب 15 و 11 و هشت دهم درصد کاهش یافت. کاهش ارزش شدید این دو بانک باعث شد تا ارزش شاخص سهام بورس لیسبون نیز در معاملات امروز شش و 53 صدم درصد کاهش یابد. پیامدهای منفی اوضاع اقتصادی و مالی در پرتغال به دیگر سهام بانکهای اروپایی در بورس نیز سرایت کرد. به گونه‌ای که ارزش شاخص سهام بانک کردی آگریکول در پاریس چهار و نه دهم درصد کاهش یافت.

بهای سهام بانک سوسیئته ژنرال و ب ان پ پاریبا نیز به ترتیب سه و 48 صدم درصد و سه و 31 صدم درصد کاهش یافت.
پرتغال به علت اختلاف نظر سیاستمداران این کشور درباره اجرای طرح های ریاضت های اقتصادی دچار بحران شده است. به طوری که تاکنون وزیر دارایی و وزیر امور خارجه این کشور از سمت های خود استعفا کرده اند. اما نخست وزیر پرتغال با استعفای وزیر امور خارجه موافقت نکرده است.

بی ثباتی سیاسی در پرتغال واقعا مایه نگرانی بازار مالی در اروپا شده است . زیرا کابوس تدوین بسته نجات مالی دیگری برای این کشور با توجه به ترس ناشی از سقوط دولت می تواند به معنای آن باشد که لیسبون نتوانسته است به تعهدات مالی خود در قبال طلبکاران بین المللی اش عمل کند. اسحاق صدیقی کارشناس راهبردی بازار مالی در بنگاه اقتصادی ETX Capital اعلام کرد اگر چنین سناریویی برای پرتغال رخ داد به معنای ناتوانی این کشور در پرداخت بدهی های حاکمیتی اش و خروج احتمالی این کشور از منطقه یورو خواهد بود.

کد خبر 221663
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز